Olivenolie vinder i opvarmnings teste, vidste du at?

Olivenolie vinder i opvarmnings teste, vidste du at?

Ekstra jomfru oliven olie er den mest varmestabile planteolie – så brug olien i både det varme og kolde køkken

Olivenolie test konkluderer at ekstra jomfruolivenolie er den planteolie der bedst tåler opvarmning, det gælder også til friture.

Shop Olive Oil Copenhagen

Test resultat:

”ekstra jomfruolivenolie var den mest stabile olie, under opvarmning, af alle de testede planteolier der indgik i testen.

Ekstra jomfruolivenolie gav lavere værdier af polære forbindelser og transfedtsyrer, ved sammenligning med andre planteolier. Canola olie, rapsolie og rice bran olie klarede sig dårligst og producerede meget høje værdier af polære forbindelser og transfedtsyre”

Kilde: Cooking with extra virgin olive oil – Olive Oil Wellness Institute

Olivenolie kan man stege i, læs artiklen her

Test omfattede 10 forskellige plante olier:

  • Ekstra jomfruolivenolie: Frisk olie der indeholder antioxidanter og den bedste kvalitet inden for olier fra olivenfrugten. Olivenolie hvad er forskellen, læs artiklen her

  • Jomfruolivenolie: Olie fra olivenfrugten, der er af en lavere kvalitet da den indeholder smags og lugt fejl

  • Oliven olie: Raffineret blandingsolie fra olivenfrugter

  • Canola Olie: Navnet stammer fra Canadian oil, en canadisk fremavlet rapssort brugt til af fremstille rapsolie til madbrug

  • Rice Bran Oil: Ris klid olie, udvindes af riskornets agn, det hårde ydre brune lag

  • Grapeseed oil: Vindruekærne olie

  • Coconut oil: Kokosnød olie

  • Peanut oil: Peanut olie

  • Sunflower oil: Solsikkekærne olie

  • Avocado oil: Avokado olie

Olivenolie opskrifter

Olivenolie test udført på 2 forskellige måder:

  • Olier opvarmet gradvist, over 20 min. fra 25°C til 240°C [højere en gennemsnitlig madlavnings temperatur]
  • Olier opvarmet til 180°C i 6 timer [længere varighed en gennemsnitlig langtidsstegnings metoder]

Standart opvarmnings temperaturer:

  • Pandestegning (sauté) På komfurets højeste varme ca. 120°C
  • Friture (deep frying) ca. 160-180°C
  • Ovn bagning Under 200°C

Olie opvarmes, hvad sker der?

Kemiske ændringer:

(fx oxidation og hydrolyse) – dette kan fører til udvikling af potentielt harmfulde forbindelser som fx polære forbindelser der kan påvirke helbredet negativt.

Frisk ekstra jomfruolivenolie er i følge EFSA godt og de anbefaler 20 g. = ca. 2 spsk. dagligt

Olivenolie: kan man stege i olivenolie? JA! 🙂

Test af friturestegning af pomfritter viser i følge denne undersøgelse at ekstra jomfruolivenolie er at foretrække frem for raffineret solsikke olie eller sojabønne olie

  • I et andet forsøg med friture stegning af pomfritter ved 180° i op til 75 minutter
  • Testes ekstra jomfru olivenolie op i mod raffineret sojabønne olie og raffineret solsikke olie.

Olivenolie test resultat:

"Resultatet er at Ekstra jomfruolivenolie er mere stabil end raffineret olier under friturestegning af pomfritter og samtidigt bidrager ekstra jomfruolivenolie med at øge næringsværdien, og muligvis forbedre smagen."

Kilde: Journal of the American Oil Chemists' Society  - Oxidative Stability and Changes in Chemical Composition of Extra Virgin Olive Oils After Short-Term Deep-Frying of French Fries

Olivenolie ekspert Christina Elver V/ Olive Oil Copenhagen;

oliven_olie_ekspert_christina_elver

Olivenolie Sommelier og certificeret international olivenolie ekspert Christina Elver fra Shop Olive Oil Copenhagen