Olivenolie må man stege i

Kan jeg bage og stege med olivenolie?

Jeg får ofte spørgsmål om vi kan bruge olivenolie som erstatning for smør og margarine, både når vi bager og steger.  Det korte svar er: Ja det kan vi godt.

Olivenolie er faktisk den sundeste planteolie til dette formål. Og vi kan endda gøre det med rigtig god samvittighed, da olivenolier er et naturligt produkt, som er sundt for os, der er er mange helbredsfordele ved at bruge ekstra jomfruolivenolie i sin madlavning.

En god ekstra jomfruolivenolie kan tåle høje temperaturer og tilføjer ingen eller god smag til både brød og kager samt tilberedning af vores mad.

Olivenolie til bagning

Mange synes det lyder mærkeligt at bruge olivenolie i fx en lækker chokoladekage. Tippet er at du både kan bruge en mild ekstra jomfruolivenolie. Jeg kan anbefale Arbequina eller Manzanilla, som begge har en frisk og mild smag af olivenolie uden at være bitter, eller en kraftig olivenolie fx Picual eller Hojiblanca der er meget bitter hvilket er et fantastisk match til chokolade.

Jeg kan kun anbefale dig at prøve. Din kage smager fantastisk og bliver sundere med olivenolie. Og samtidig får du en lækker kage, der er fyldt med sundt fedt og de vigtige antioxidanter, som bl.a. modvirker åreforkalkninger og blodpropper. Hvis du derudover bruger bær, nødder, frugt eller grønt i din kage, øger du indholdet af antioxidanter.  Jeg har en opskrift her på siden til en lækker chokoladekage. Den er udviklet til diabetikere, men kan bestemt spises af alle.

Jeg har også lagt en opskrift op på nogle skønne koldhævede grovboller. De er fyldt med gode ting, bl.a. en god ekstra jomfru olivenolie. Ligesom kagen, kan bollerne også spises af diabetikere.

olivenolie i chokolade kage

Stegning i olivenolie

Der har i mange år været en lang række myter omkring stegning i olivenolie. Ekstra jomfruolivenolie har et højt indhold af mono-umættede fedtstoffer, som er det plantefedt der bedst tåler at blive varmet op uden at blive usundt for kroppen. Og en australsk forskning viser også, at en god ekstra jomfruolivenolie af høj kvalitet er den bedst egnede olie til opvarmning og stegning. En ekstra jomfruolivenolie har en fedtsyreprofil og et højt indhold af antioxidanter, der beskytter og holder olien stabil under opvarmning. Når plantefedt opvarmes, sker der en naturlig harskning og antioxidanterne bekæmper harskning.

Olivenolie kan man stege i; foto af master chef Daniel G. Peinado samarbejdspartner med Olive Oil Cph.

Olivenolie bidrager med sundt fedt til din madlavning

Olivenolie er en af de sunde olier, fordi den indeholder gode nærings- og fedtstoffer, som kan bidrage med en sundhedsfremmende effekt på kroppen. Som ekstra bonus, siger både læger og ernæringseksperter at ekstra jomfruolivenolie bidrager til forebyggelse inden for en lang række sygdomme som inflammation, hjerte-karsygdomme, diabetes, demens, depressive sygdomme og overvægt.

Olivenolie gruppen på FB kan inspireret til mad opskrifter.

Hvor meget olivenolie skal jeg bruge som erstatning for smør eller margarine?

Når du benytter en god ekstra jomfruolivenolie til din madlavning i stedet for eksempelvis smør, skal du bruge ca. 80 procent af den anbefalede mængde smør i din opskrift.

Smør og margarine består af mættede fedtsyrer og indeholder mindst 80 procent mælkefedt og højst 16 procent vand, så hvis du erstatter smør eller margarine med en ekstra jomfruolivenolie, skal du bruge 80 procent af de anførte mængder smør eller margarine fra din opskrift.

Feder olivenolie?

Olivenolier er for det første sundt fedt. Fedtsammensætningen er sundere i olivenolie, end i fx smør. Kigger vi på landende omkring Middelhavsområdet, ser vi en øget koncentration af brug af olivenolier, og forskning viser ligefrem, at de sunde fedtstoffer og polyphenoler/antioxidanter i olivenolier får æren for at bidrage til reduktion af inflammation og en række af de livsstilssygdomme vi kender på vores breddegrader.

Og til spørgsmålet om olivenolie feder. Olivenolier indeholder 884 kalorier pr. 100 gram, så kigger vi kun på kalorier, så vil vi umiddelbart tænke at olivenolien er en sand kaloriebombe. Men læner vi os igen op ad forskningen, så ser vi at folk der spiser meget olivenolie, har en tendens til at tabe sig. Olivenolien kan give os en hurtigere mæthedsfølelse og kan medvirke til at stabilisere blodsukkeret, hvilket får os til at spise mindre.

Hvor meget olivenolie skal du have om dagen?

Undersøgelser anbefaler at du dagligt spiser 20 gram ekstra jomfru olivenolie med et højt indhold af antioxidanter, i stedet for usundt fedt. Det svarer til ca. 2 spsk. olivenolie om dagen. Hvis du bruger olivenolie i din madlavning, så når du nemt den mængde. Se dit indtag af olivenolie som en vigtig ernæring i din daglige kost. De sundhedsmæssige fordele er så mange.

Bon appetit fra Olive Oil Copenhagen