Hvor sundt er ekstra jomfruolivenolie egentligt?

Klumme af Christina Elver Mørk

Hvis du er en af de mange danskere som sætter pris på en rigtig god ekstra jomfruolivenolie, så tyder meget på, at din krops immunforsvar er godt rustet til at bekæmpe de sundhedsfjender, der har det med at lægge vejen forbi i løbet af et langt liv.

Der forskes ekstremt meget i ekstra jomfruolivenoliens sundhedsfordele. Flere studier har allerede dokumenteret positiv effekt og andre studier kræver flere undersøgelser før vi kan sige noget hel konkret. Men hvad ved vi allerede nu om, hvor sund den friske olivenjuice egentlig er, og kan ekstra jomfruolivenolie rent faktisk medvirke til at forebygge sygdomme?

Australske videnskabelige konklusioner

Helt konkret har et Australsk oliveninstitut ”The Olive Wellness Institute” gennemgået 62 videnskabelige studier.

Ifølge instituttets konklusioner er der mange helbredsfordele ved et dagligt indtag af ekstra jomfruolivenolie.

Du kan se instituttes konklusioner om hvordan ekstra jomfruolivenolie bidrager til et sundt helbred, i kolonnen til højre:

 

  • Forebyggelse af samlet dødelighed
  • Forebyggelse af hjerte-karsygdomme som åreforkalkning og blodprop i hjertet
  • Forebyggelse af diabetes type 2 eller bedre blodsukkerkontrol ved eksisterende DM2
  • Reduktion i samlet kræftforekomst
  • Forebyggelse af neurodegenerative sygdomme som demens
  • Forebyggelse af depressive sygdomme
  • Reversibilitet ved fedtlever sygdomme
  • Forebyggelse af overvægt og fedme
finca-duernas-ekstra-jomfru-oliven-olie-økologisk- høst-2108-premium-quality
oliven_olie_frisk_frugt_juice

Umættet fedt og antioxidanter

Hemmeligheden bag jomfruolivenolien er det sunde monoumættet fedt og de der utrolig vigtige bittesmå plantedele vi kender som antioxidanter. Ekstra jomfruolivenolie er en vigtig del af en hjertesund kost.

Umættet fedt;

Oliesyren i ekstra jomfruolivenolie kaldes også n-9 fedtsyrer eller omega 9 og er et sundt mono-umættet fedtstof.

Udskiftning af mættede fedtstoffer i kosten (f.eks. smør og margarine) med umættede fedtstoffer (f.eks. olivenolie) bidrager til at vedligeholde et normalt kolesterolniveau samt modvirker åreforkalkning og blodpropper.

Ekstra jomfruolivenolie består af ca. 75% mono-umættet fedt.

Den mono-umættede fedt i olivenolie har en positiv effekt på det gode HDL-kolesterol samt indgår i opbygning af kroppens celler og er en livsnødvendig energikilde.

Antioxidanter;

De vigtige antioxidanter har en anden rolle. De kan beskytte kroppen mod at danne frie radikaler. Frie radikaler er kemisk ustabile molekyler som kan havde en skadelig virkning på kroppen og medvirke til at en lang række sygdomme, som for eksempel inflammation, kræft, diabetes og hjerte-karsygdomme. Frie radikaler opstår blandt andet når vi ryger, drikker og spiser usundt.

Antioxidanterne kommer i mange afskygninger i kosten som fx E-vitamin samt Tyrosol og Oleocanthal (navnet på unikke antioxidant der findes i oliven). Fødevarer med højt indhold af antioxidanter er fx bær, nødder, frugt, grønt og så selvfølgelig den friske ekstra jomfruolivenolie.

Lækker olivenolie og friske råvarer

På mange måder er det fascinerende, at naturen på den måde levere et helt fantastisk forebyggende medicinskab til os mennesker. Frugt og grønt har længe stået på danskernes liste over vejen til sundhed, og hvis du så samtidig lærer at bruge og værdsætte det flydende guld, ekstra jomfruolivenolien, som det perfekte krydderi til hverdagsmaden, så er du rigtig godt på vej.

EFSA anbefaler ekstra jomfruolivenolie;

EFSA, det Europæiske fødevareinstitut anbefaler faktisk, at du indtager;

  • 20 g. ekstra jomfruolivenolie med et højt indhold af antioxidanter hver dag, istedet for mættet fedt. Det svarer omtrent til 2 spsk. dagligt eller ½ liter pr. måned.
  • Det australske institut, som jeg nævnte tidligere anbefaler 25-50 g ekstra jomfruolivenolie om dagen
  • Grækerne spiser faktisk i gennemsnit 1,5 l olivenolie pr. måned.

Men husk, at det skal være ekstra jomfruolivenolie af høj kvalitet, for ellers får du hverken den gode smag eller den værdifulde virkning fra de vigtige antioxidanter. Læs her hvordan du genkender den ægte jomfruolie; Hvad er forskellen på olivenolie og ekstra jomfruolivenolie?

Og så ellers bare velbekomme😊

Olivenolie logo
olivenolie-grønne-oliven
christina-elver-oliven-olie-sommelier